Vier tips om werk en privé het beste gescheiden te houden


We werken een groot deel van ons leven. Het werk is daardoor vaak aanwezig in ons privéleven. We hebben vier tips om deze zaken beter te scheiden.

Praat over andere onderwerpen

Samen eten na een werkdag begint meestal met de vraag: hoe was je dag? Iedereen weet dat het daarna over het werk gaat, want er waren vervelende collega’s, lange vergaderingen of grote orders. Je eigen leven staat vervolgens buitenspel. Snijd dus andere onderwerpen aan. Bijvoorbeeld over je hobby’s, populaire series of de aanstaande vakantie. Kortom: je bepaalt zelf waarover wordt gesproken aan tafel.

Takenlijstje

We kennen allemaal dit gevoel: de laatste taak is gedaan, we hoeven er niet meer aan te denken. Stel dat dit eveneens gebeurt op je werk. De balans is meteen terug. Start je werkdag daarom met een takenlijstje. Schrijf de belangrijkste taken op, noteer maximaal er vijf en focus je volledig. Het is immers wetenschappelijk bewezen dat je meer werk afrondt in kortere tijd door je maximaal te concentreren. Geef met een bordje aan dat je niet gestoord wilt worden. Bovendien zal je eigen productiviteit je verbazen. Plan om het half uur een pauze in van vijf minuten om jezelf op te laden.

Doe je computer uit

Het is verleidelijk om in de avond nog even de planning bij te houden, want de computer ligt op de bank en maakt geluid. Zet de computer uit. Dit apparaat is een van de grootste redenen van het doorwerken. Leg de laptop in een kast om jezelf er niet aan te herinneren. Laat je partner je helpen door te zeggen dat computertijd voorbij is als je toch het beeldscherm scant. Hier kun je ook een geldbedrag aan koppelen, denk aan vijftig euro geven en het niet terugkrijgen als je toch de agenda naloopt. Een effectieve methode om niet in oude patronen te vallen.

Werk op een plek

Door de digitale tijd kunnen we overal aan de slag: in het park, aan de keukentafel en bij je schoonouders. Deze trend is funest voor de verhouding tussen werk en privé, aangezien je zonder moeite een werkmoment optuigt. Zoek een plek uit waar je alleen werkt, zoals het bureau op zolder. Doordat je deze definitie eraan hangt, neem je het werk niet mee naar andere plekken in het huis. Schrijf dit eerst op een briefje en plak het op de nieuwe werkplek om een gewoonte te ontwikkelen.

Conclusie

Je werkt effectiever als je niet constant aan het werk bent. Je krijgt daarnaast ook meer tijd om door te brengen met familie en vrienden. Je twee levens op een goede manier gescheiden houden, kost tijd, maar op den duur volg je de rituelen die het overzicht bewaren. Je hoeft niet in een keer radicaal te veranderen. Haal inspiratie uit een van de tips en je groeit stap voor stap.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *