Iemand met een burn-out verzorgen? Zo doet u het!

Iemand met een burn-out verzorgen? Zo doet u het!

Heeft u een vriend, kennis of familielid met burn-out klachten? Ga dan zorgvuldig te werk tijdens het behandelen van deze persoon. In dit artikel geven we een aantal tips die u kunnen helpen bij het verzorgen van iemand met een burn-out.

Naast het geven van tips, beschrijven we ook wat een burn-out precies is. Door te begrijpen wat deze psychische gezondheidsaandoening met een persoon doet, krijgt u meer grip op de behandeling van de diverse klachten.

Wat is een burn-out? Leer de aandoening kennen!

Een burn-out is een psychische gezondheidsaandoening, veel artsen classificeren het als een werkgerelateerd/stressgerelateerd syndroom. De aandoening komt dan ook met name voor bij mensen die tijdens hun werk te maken krijgen met langdurige overmatige stress.

De symptomen van een burn-out zijn:

  • Concentratieproblemen: de persoon kan zich niet meer focussen op zijn werk en andere dagelijkse bezigheden.
  • Uitputting en vermoeidheid: iemand met een burn-out heeft last van extreme vermoeidheid en uitputting. Zowel fysiek, emotioneel als mentaal.
  • Slapeloosheid: ondanks de extreme vermoeidheid en uitputting, kan de persoon lastig in slaap komen. Dit komt door de gedachten die door het hoofd blijven malen.
  • Geen motivatie en cynisme: de persoon kan zichzelf lastig motiveren. Daarnaast heeft hij/zij geen vertrouwen meer in de personen om zich heen, denk aan collega’s en vrienden.
  • Pijn: een burn-out brengt niet alleen geestelijke klachten met zich mee, ook kan de persoon last hebben van spierpijn, hoofdpijn en bijvoorbeeld maagklachten.

Heeft de persoon die u wilt verzorgen last van de bovenstaande symptomen? Ga dan eerst naar een arts om te laten bevestigen dat de klachten worden veroorzaakt door een burn-out.

Persoon met burn-out klachten verzorgen

Iemand met een burn-out heeft altijd professionele hulp en ondersteuning nodig, draag de zorg dus niet alleen op uw eigen schouders. U kunt het volgende doen om uw vriend, familielid of kennis te ondersteunen bij een burn-out:

  • Praktische hulp: help de persoon door druk weg te nemen. Doe bijvoorbeeld de boodschappen voor hem/haar, of ondersteun de persoon tijdens het koken en het doen van de huishouding.
  • Luisteren: iemand met een burn-out heeft veel meegemaakt. Luister naar wat de persoon te vertellen heeft, zonder een oordeel te vellen over de gedachten en gevoelens.
  • Professionele hulp regelen: zorg dat de persoon contact opneemt met een psycholoog of therapeut. Iemand met burn-out klachten heeft meestal niet de kracht om dit zelf te doen. Moedig de persoon aan om zijn/haar laatste krachten te verzamelen om dit toch te doen, maar voer de druk niet te hoog op.
  • Respect en geduld: wees niet opdringerig, respecteer dat de persoon rust en tijd nodig heeft om te herstellen.
  • Stressoren uitschakelen: probeer samen met de persoon te identificeren welke factoren in hun leven stress veroorzaken. Help de persoon bij het (tijdelijk) uitschakelen van deze factoren. U kunt denken aan sociale verplichtingen, of taken binnen zijn/haar beroep. Dit helpt ook bij het opnieuw inrichten van zijn/haar leven na het herstel.
  • Emotionele steun: empathie, steun en begrip zijn drie belangrijke kernwoorden als we spreken over het behandelen van een burn-out. Spreekt de persoon uit zichzelf over een hobby of activiteit? Moedig hem/haar dan aan! Ook het geven van advies kan erg helpen, adviseer de persoon om te gaan wandelen, of om ontspanningsoefeningen te doen. Maar neem in acht dat u niet te opdringerig bent.
  • Let ook op uzelf: iemand met een burn-out verzorgen is meestal erg zwaar, helemaal wanneer u de dagelijkse bezigheden van deze persoon overneemt. U werkt op dat moment met een dubbel schema. Zorg dat u voldoende rust krijgt en praat eventueel met een vriend, familielid of hulpverlener.
© Pexels.com

Conclusie

Een burn-out ontstaat wanneer iemand te veel hooi op zijn/haar vork neemt. Zoals het niet juist indelen van werkzaamheden, alleen werken, of werkzaamheden niet loslaten na de shift. De stress die dit met zich meebrengt drukt de persoon richting een psychische gezondheidsaandoening. Met de juiste professionele hulp en ondersteuning, veel rust en hulp van vrienden en familie, kan de persoon volledig herstellen van een burn-out.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *